Arbetsmarknad

Populär marknadsföring enligt konsumenterna

Majoriteten av den svenska befolkningen blir irriterade av traditionell reklam. Som företag kan man då istället använda sig av produktreklam där produkter med företagets logotyp och budskap finns tryckta. På detta sätt skapar man en annan stämning mellan företag och kund, samtidigt som reklamen blir lite mer diskret och acceptabel.

Det är inte lätt med marknadsföring. Många suckar när tv-reklamen börjar rulla mitt uppe i favoritfilmen och andra blundar för reklam ute vid busshållplatsen. Den digitala marknadsföringen på nätet är också ett stort irritationsmoment för svenskarna, där hela 28 procent har så kallade Adblockers installerade på datorn för att hindra oönskad reklam när man surfar. På Dagens Media kan man läsa sammanställningen av en rapport gjord av Adobe. Man kan med hjälp av den se att hela 71 procent av trafiken till svenska sajter faktiskt är annonsgenererad och att reklamen som sagt inte är önskvärd av de flesta användarna.

Så hur ska man då kunna nå målgruppen utan att skapa irritation? Jo, många svenskar gillar faktiskt produkter där budskapet redan är tryckt och klart. En ny rapport, The Power Of Produktmedia som är gjord av Inizio och Sifo, visar att en av tre svenskar gillar att få produkter med reklambudskap. 85 procent av befolkningen har någon gång tagit emot en reklamprodukt och 34 procent använder dagligen någon av produkterna. Det visar sig även att var fjärde person skulle vilja ha reklamprodukter oftare. Detta är ett bevis på att man istället kan börja tänka lite annorlunda och marknadsföra sig med produktmedia istället.

I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig. Det kan beröra flera sinnen och kan ge mätbara resultat – Cecilia Grahn Nyd på MEC-gruppen.

Marknadsför istället med produktmedia

Med detta konstaterande kan man, som Dagens Handel skriver, istället vara positiv att som företag använda sig av att produktmedia i syfte för marknadsföring. Istället för att annonser som dyker upp mitt på datorskärmen när kunden surfar in på en sajt, kan man istället ge bort billiga saker där viktiga budskap och logotyper är tryckta. Konsumenterna ser även produkterna som en gåva och tycker inte att de blir påverkade av reklamen. Man skapar istället en bättre upplevelse av marknadsföringen för kunden och skapar samtidigt ett medvetande om företaget.

Man kan även dra nytta av produktmedia genom att använda det som gåvor till personalen. Genom att visa uppskattning skapar man en bra stämning på arbetsplatsen. Vilken anställd skulle bli irriterad av att få en liten gåva från företaget? Troligtvis ingen.

Vadå produktmedia?

Produktmedia och produktreklam är ett begrepp man använder för produkter som till exempel innehåller företagets logotyp. Man gör detta för att kommunicera och skapa igenkänning om företaget eller organisationen.

Produktsajten erbjuder produkter till företag som vill ha prylar profilerade med just sina egna logotyper och slogans. Där kan man beställa allt ifrån kläder till produkter som kan användas till allt ifrån give aways till reklamkläder. Produkterna blir sedan skapade med de önskade trycken som sedan kan användas på alltifrån mässor, som presenter till kunder och som gåvor till personalen.