Okategoriserade

Influencerbyråer allt vanligare i reklamvärlden

Det nya heta i reklambranschen är helt klart influencers och influencer marketing-agenturer. I takt med att ungas medievanor ändras och allt fler hämtar sin inspiration och information från influencers (det vill säga, folk som lever på sociala medier och livnär sig på spons), behöver företagen också hitta ett sätt att använda sig av influencers för att stärka sitt varumärke bland unga.

En influencer är en person som lever på sociala medier. Det kan vara genom att ”vlogga”, det vill säga videoblogg, eller driva en vanlig blogg eller ett framgångsrikt Instagramkonto. Influencers kan ha flera tusen, miljoner följare och därför är företag angelägna om att komma åt dessa följare eftersom de kan vara en värdefull samlad målgrupp för företaget. I en tidigare text har vi skrivit om att unga vill ha profilreklam. Det här är en tendens som flera företag ser idag och man arbetar aktivt med att försöka nå ut till rätt målgrupp genom sociala medier.

När till och med gymnasium erbjuder influencerutbildning bör man därför försöka hålla kolla på vad detta är och om det är en lukrativ bransch.

Riktlinjer för samarbeten

Trenden har gått så långt att man har behövt dra ihop riktlinjer för vad det är som gäller vid influencersamarbeten. Både vad som gäller för den ”anställde” influencern men också vad som gäller rent konsumentskyddsmässigt. Allt fler fälls nämligen för smygreklam, kan man läsa om i Dagens Media och RO ser ökningar för varje år som går.

Hur samarbetar man med en influencer? Såhär säger Elin Häggberg i en intervju:

Influencer marketing handlar inte om att skicka ut gratisprover till en bloggare och hoppas bli omskriven utan snarare om att skapa samarbeten. En influencer som byggt sin profil inom ett nischat område driver en business, där de lägger tid på målgruppsanalys, kommunikation och att vårda relationen med sina läsare, påminner Elin Häggberg.