Marknadsföring

Flexibel marknadsföring

Framtidens marknadsföring handlar om flexibilitet, så om man vill slå sig in bland konkurrenterna så gäller det att anpassa sin marknadsföring efter hur kunderna vill ha den – och det kan man göra på olika sätt.

Som företag gäller det att ha koll på vad som är populär marknadsföring enligt konsumenterna, och det är nog inte det lättaste alla gånger. Som företag är det därför ytterst viktigt att man är flexibel i sin marknadsföring och villig att anpassa och ändra den efter hur ens kundgrupp vill ha den för att hålla deras intresse uppe. Men hur gör man detta? Det är något som tidningen Nya Wermlands-Tidningen tipsar om i två punkter:

  • Sociala kanaler – att synas i sociala medier är väldigt viktigt och det gäller att hänga med på vilken kanal som funkar bäst för ditt företag. Facebook är till exempel en bra plats att börja på eftersom att denna idag är flera branschers allra vanligaste kanal för att nå sina målgrupper. Men glöm inte bort Instagram, Youtube, Snapchat och Twitter.
  • Anpassa företaget – att göra som man gjort i alla år är inte längre ett alternativ, numera måste företag anpassa sig efter marknaden och det inbegriper också reklam och marknadsföring.

Marknadsföringen förändras

Att sätten man marknadsför sig och sitt företag på har förändrats är inget nytt. Idag är det inte samma som på 1950- och 60-talet då reklambyråerna hade sin riktiga storhetstid i Mad men-anda. Idag är det snarare det digitala som tar över, men det betyder inte att man ska glömma det fysiska. Produkt- och profilreklam är till exempel fortfarande en viktig punkt i den moderna marknadsföringen och det bör inte glömmas bort. Så förvilla dig inte alltför mycket i det moderna – men se till att hålla dig flexibel och anpassningsbar för att lyckas!